AcademicYear | Course Code | Course Name | Year of Study | Offered semester | ECTS | Theory+Practice (Hour) |
---|---|---|---|---|---|---|
2024-2025 | LAW 517 | Human Rights Activism I | Ms Year I | Fall Only | 6 | 3+0 |
Turkish | |
Elective | |
Graduate | |
Turgut Tarhanlı, Prof. (Fall) |
|
This course aims to analyze and discuss the meaning and function of the different forms of social organizations which are dealing with to protect and promote of human rights. Today, the activities which are called as ‘activism’ and realized by society organizations or NGOs have an important role in parallel with the traditionally established remedies with having an impact even over those remedies to transform their characteristics. In this context, an activism study with such priorities, it is crucially important to discuss the conceptual framework which is mainly based on the post-war social thought. So, this course gives an opportunity to the students to present and share their educational background with others and accelerates the interdisiciplinary output. New social movements, post-colonialist rights discourse, human rights – civil rights discussion, “regarding the pain of others” (Susan Sontag), activism and philanthropy, are among the topics which will be discussed in this course. | |
Upon successful completion of the course, students will be able to;
|
|
Face to Face | |
Toplumsal hareketler, insan hakları-yurttaş hakları The Blackwell Companion to Social Movements, Ed. David A. Snow, Sarah A. Soule ve Hanspeter Kriesi, Blackwell Publishing, 2004, s. 3-16. Manuel Castells, Kimliğin Gücü (Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür), İkinci Cilt, Ebru Kılıç, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2006. Tim Jordan, Eylemci, Çeviren: Gül Çağalı Güven, Kitap Yayınevi, 2002. Alain Caille, Faydacı Aklın Eleştirisi, Çeviren: Devrim Çetinkasap, İletişim, 2007. Alain Touraine, Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz? Çeviren: Olcay Kunal, 3. Baskı, YKY, 2005. Fatmagül Berktay, Politikanın Çağrısı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2010. Jeremy Brecher, Tim Costello ve Brendan Smith, Aşağıdan Küreselleşme: Dayanışmanın Gücü, Türkçesi: Berna Kurt, Zeynep Kutluata, Şirin Özgün ve Aysel Yıldırım, Aram, 2002. Malcolm X, “The Ballot or the Bullet”, (Speech delivered on April 3, 1964, Cleveland, Ohio). Etyen Mahçupyan, “Sivil Anayasa Girişimi”, Toplumsal Hareketler Konuşuyor! Yayına Hazırlayan: Leyla Sanlı, Alan, 2003, s. 71-94. Ahlaki protesto, bilim ve haklar David Resnik, Bilim Etiği, Çeviren: Vicdan Mutlu, Ayrıntı, 2004, s. 207-241 (“Toplumda Bilim Adamı”). Albert Bayet, Bilim Ahlâkı, Çeviren: Vedat Günyol, İkinci Baskı, Yorum Yayınları, 1993. Ioanna Kuçuradi, Etik, Türkiye Felsefe Kurumu, 1999. Alain Badiou, Etik: Kötülük Kavrayışı Üzerine Bir Deneme, Çeviren: Tuncay Birkan, Metis, 2004. Başkalarının acısına bakmak Susan Sontag, Fotoğraf Üzerine, Çeviren: Osman Akınhay, Agora, 2008. (Sontag’ın, ‘başkalarına bakmak’ teması üzerinden, ilk düşüncelerine yer verdiği çalışması olması ve bu kitaptaki bazı düşüncelerini, daha sonra, size tavsiye ettiğim kitabında geliştirmesi nedeniyle önem taşır). Edward W. Said, Şarkiyatçılık: Batının Şark Anlayışları, 5. Basım, Çeviri: Berna Ülner, Metis, 2010. Victoria Holbrook, “Şarkiyatçılık”, Virgül, Sayı 8, Mart 2000. David Le Breton, Acının Antropolojisi, Türkçesi: İsmail Yerguz, Sel Yayıncılık, 2005. Nurdan Gürbilek, Mağdurun Dili, Metis, 2008. Partha Chatterjee, Mağdurların Siyaseti, Çevirmen: Veysel Fırat Bozçalı, İletişim, 2006. Partha Chatterjee, Milliyetçi Düşünce ve Sömürge Dünyası, İletişim, 1996. Partha Chatterjee, Nation and Its Fragments: Colonial and Postcolonial Histories, Princeton University Press, 1993. Upendra Baxi, “Suffering Between Movements and Markets”, Global Social Movements içinde, Ed. Robin Cohen ve Shirin M. Rai, Continuum, 2000, s. 33-45. Kamusal aydın, entelektüellerin sorumluluğu Edward W. Said, “The Public Role of Writers and Intellectuals”, The Public Intellectual, Ed. Helen Small, Blackwell Publishing, 2002, s. 19-39. Noam Chomsky, Entelektüellerin Sorumluluğu, (Söyleşi: Michael Albert), Türkçesi: Nuri Ersoy, bgst Yayınları, 2005. Arundhati Roy, Sokaktaki İnsanın ‘İmparatorluk’ Rehberi, Türkçesi: Kemal Ülker, Angora, 2005, s. 35-55 (“Noam Chomsky’nin Yalnızlığı”). Edward W. Said, Entelektüel: Sürgün, Marjinal, Yabancı, Çeviren: Tuncay Birkan, Ayrıntı, 1995. (Representation of the Intellectual) Edward W. Said, Kültür ve Direniş, Çev. …, Agora, 2009. Entelektüeller Gerekli mi? Cogito, Sayı: 31, Bahar 2002 (Özel Sayı). Selâhattin Hilav, Entelektüeller ve Eylem (düşünceler – tartışmalar – söyleşiler), Hazırlayan: Sema Rifat, YKY, 2008, s. 11-15 (“Entelektüeller ve Eylem”). Richard Sennett, Kamusal İnsanın Çöküşü, İngilizceden çevirenler: Serpil Durak ve Abdullah Ylmaz, 3. Basım, Ayrıntı, 2010. Antonio Gramsci, Aydınlar ve Toplum, Çevirenler: V. Günyol / F. Edgü / B. Onaran, Alan, 1985. Mİchel Foucault, Doğruyu Söylemek, İngilizce’den çeviren: Kerem Eksen, Ayrıntı, 2005. Émile Zola, Suçluyorum, Fransızca aslından çeviren: Tahsin Yücel, Can Yayınları, 2007. Sivil itaatsizlik Henry David Thoreau, Civil Disobedience and Other Essays, Dover Thrift Editions, 1993, s. 1-18 (“Civil Disobedi | |
Study time for Theoretical Lectures (Lecture), Participation, Assignments, Final exam, Study time for final exam | |
Yes
|
|
Requires consent of instructor
Except students from following programme Human Rights Law , Human Rights Law (without thesis) , Law , Law (without thesis) |
|
Students are required to be diligent about the reading and research assignments. Students are expected to actively participate in class discussions. |
Human rights activism (meeting and discussion) | |
A discussion about 'human rights', 'activism' and 'activist' | |
"New social movements": basic characteristics and human rights activism: a discussion line for activism | |
"Human rights" - "civil rights" and new social movements: | |
Who are the activists? Culture and biography in human rights activism | |
Truth, morality and opposition in the light of natural sciences and social sciences: why did nuclear scientist John Gofman become an activist? | |
Off-campus visit and discussion. | |
"Regarding the Pain of Others": a discussion in the context of Sontag's book | |
"Regarding the Pain of Others": case studies | |
Individual opposition and activism: public intellectual or the opponent | |
Disobedience and activism: "civil disobedience" theory and practice and human rights activism | |
Resistence and human rights activism: civil disobedience today | |
Philanthropy and human rights activism | |
Does human rights activism stand against philanthropy? | |
"Human rights defenders": a new space for individual rights or a tool for defending rights? | |
Preparation for the exam | |
Final exam |
Assesment Methods And Criteria | Quantity | Percentage (%) |
---|---|---|
Participation | 1 | 20 |
Assignments | 1 | 40 |
Final exam | 1 | 40 |
Total (%) | 100 |